Goodbye Spain......Hello France

10 juni 2016 - Lourdes, Frankrijk

Op naar een camping in Valdoviño, prachtige camping aan de zee, gesloten, staat helemaal te verpauperen, zo zonde.....gelukkig was er nog een camping in dat dorp, een surfcamping met allerlei hippe gasten. Met allemaal dezelfde dresscode.....broek heel laag, met onderbroek erboven uit, teenslippers of blote voeten, en gebreidde petjes op, met hennepblad erop. Toch had één van die hunken wel belangstelling voor ons, iedere keer zwaaien ( wij dachten, heeft z'n lenzen zeker niet in) en later sprak hij ons aan, you are two beautiful
woman. Ik wou zeggen, we hadden je moeder kunnen zijn, maar kon het zo gauw niet bedenken in half engels/duits. ....
Het restaurant op de camping was geweldig, zo lekker gegeten, Iet iberian porc met honing/mosterd/gember saus en ik cruchy gambas met mango/curry saus. En één vreselijke nacht gehad, er was een dorpsfeest met muziek zo hard, het leek alsof het op de camping was en dit duurde tot 5.45 in de morgen .......
En dan zien jullie bij de foto's onze benen met vreselijke wonden........bij Iet sneed de lijn van Bep haar riem door haar been, toen Bep achter een andere hond aanging ( en onze hele tafel meetrok waar wij net alles voor nuhet avondeten op hadden staan, heel fijn....) en ik was met Bep naar het strand, en toen hield de trap op, dan maar over het muurtje...en daar gleed ik vanaf, auauau
Na twee nachten weer verder gereden, 219 km, op naar Cudillero( wordt beschouwd als één van de meest authentieke vissersplaatsjes van Spanje) naar een bloemencamping met zwembad. Mooie grote plek, en waarempel, hier konden we voor het eerst bbq-en en lekker gezwommen.
En ......we merken dat nu we dichter bij huis komen, we ( gelukkig) allebei, wel weer naar huis toe willen, ik mis mijn moeder, als ik het erover heb moet ik huilen, alles wat met ma begint. ... dus dan zegt Iet MArgarine, MArmalade, MAandag. ....
En Iet verlangt naar haar waterbed, heeft last van haar lijf en vaak erge last van mijn gesnurk( waardoor slaaptekort)..... en ja en dan kan je in een camper geen kant op....
Dus een dag lekker doorgereden, bijna 400 km, prachtig weer door de bergen, zelfs door de wolken, zo hoog....door Baskenland, daar staan de borden langs de weg in twee talen, spaans en baskisch en terecht gekomen op een camping in de pyreneeën, zo'n 40 km voor de grens met Frankrijk. Op een nieuwe camping in Zumaia. En nieuw is die, prachtig sanitair en alles, maar zo kaal nog, alles moet hier nog gaan groeien. En na zo'n lange reisdag lekker eten in het ook super moderne restaurant op de camping. Wat een desillusie. ....Iet kreeg gegrilde kip die van binnen nog bevroren was, en ik had pasta met een rood sausje erop met niets erin, waardeloos......Dan terug in de camper maar aan de popcorn......die was heerlijk.
De volgende dag 238 km gereden,Spanje achter ons gelaten, voor het eerst controle aan de grens met Frankrijk, gelijk file ( Iet denkt dat het komt omdat het voetballen vandaag begint, misschien extra veiligheidsmaatregelen) ....Zo druk, zijn we helemaal niet meer gewend, op naar Lourdes, daar moet je geweest zijn....